De ingeburgerde toerist - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lieza Hees - WaarBenJij.nu De ingeburgerde toerist - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lieza Hees - WaarBenJij.nu

De ingeburgerde toerist

Door: Lieza

Blijf op de hoogte en volg Lieza

05 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

1 week left, still 11 more to go! Van bange schijterd naar ingeburgerde toerist, hoe snel kan het gaan. Zo vond ik het vorige week nog eng om naar de supermarkt te gaan, terwijl ik nu al in twee verschillende klassen les heb gegeven, alleen met de bus door de stad cross en op bezoek ga bij mijn Zuid Afrikaanse ‘familie’!
Stage is weer een ervaring op zich. Van kinderen uit townships tot aan kinderen uit rijke buurten, alles loopt hier rond in van die onwijs schattige uniformpjes. Ik sta versteld van de beleefdheid van deze kinderen. Deze school stelt good manners voorop, en dat is dan ook duidelijk terug te zien. Wanneer ik bijvoorbeeld een klas binnenloop staan de kinderen meteen op en zeggen ze in koor: "Goodmorning Teacher Lieza", "Miss Hees" (Hies) of zelfs "Miss Hezel", te leuk haha.
Het onderwijs is hier zoals ik al wel had verwacht, anders. Ik sta op dit moment in Grade 1 (groep 3) en de leerlingen maken de hele dag door werkbladen. Deze werkbladen moeten ze maken, inkleuren, uitknippen en in hun workbook plakken. En dan heb je het eigenlijk wel een beetje gehad.. Er wordt weinig klassikaal uitgelegd en van differentiëren hebben ze hier nog nooit gehoord.
Gelukkig kreeg ik vandaag de mogelijkheid om een beetje leven in deze brouwerij te brengen. Ik gaf mijn eerste interactieve les over verschillende soorten dieren. De leerlingen deden enthousiast mee en de leerkracht was onder de indruk. Ik werd doorgestuurd naar een andere klas, waar ik dezelfde les heb mogen geven. De leerkrachten staan dus erg open voor nieuwe dingen, want dit was geen les met kopieerbladen (gelukkig!).

Naast de leuke stage-ervaringen, heb ik afgelopen weekend een fantastisch weekend gehad. Het plan om de tafelberg op te klimmen is helaas verschoven door het weer, maar dat mocht de pret niet drukken. Vanaf mijn huis ben ik lopend over de boulevard naar V&A Waterfront gegaan. Daar heb ik samen met mijn toekomstige huisgenootje geluncht met uitzicht op de Tafelberg en winkeltjes gekeken. ’s Avonds ben ik op bezoek geweest bij mijn huisbaas en zijn gezin. Heel leuk om te zien en horen hoe zij leven!
Mijn eerste vrije zaterdag sinds tijden heb ik besteed op een surfboard. We hebben een les gevolgd en dit ging verrassend genoeg zo slecht nog niet! Ik kan ‘bijna’ staan en het was zelfs zo leuk dat we volgend weekend weer gaan! Na genoeg zout water te hebben binnengekregen hebben we daarna nog de hele middag op het strand gezeten.
Om dit weekend goed af te sluiten ben ik zondag samen met mijn huisgenootje en een Duits meisje naar Kirstenbosch geweest. Dit is een botanische tuin gelegen tegen een berg, waardoor je een mooi uitzicht hebt over de stad. Ook heb ik daar ter plekke iets op mijn bucketlist geschreven en ook maar meteen gedaan. Samen met mijn huisgenoot zijn we als twee kleine kinderen op een grasveld naar beneden ‘gerold’. Het gezicht van Duitse meisje dat ons filmde sprak boekdelen.. “Dutchies are weird..”

Kortom, nú al verliefd op Kaapstad!

xxx Lieza

P.S. Hippe oma's, familie en vriend(inn)en, ik vind jullie reacties super leuk om te lezen!

  • 05 Mei 2015 - 19:01

    Marleen:

    Wat fijn om te lezen dat je inmiddels ingeburgerd bent Lieza! Dat is snel gegaan dan in een week! Top! Leuk om te lezen over het lesgeven en onderwijs aldaar, geef er maar lekker je eigen draai aan wanneer dat kan, die kids zullen alles als een spons opzuigen!

    En blijf daarnaast leuke dingen doen! Enjoy surfbabe! XM

  • 05 Mei 2015 - 19:21

    Jet:

    Hey meis heel leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt.En je maakt een goed verslag zo kunnen we het ook volgen.Heel veel plezier daar liefs en een dikke

  • 05 Mei 2015 - 20:02

    Babette:

    Lies, dit zijn momenten in je leven die je levenslang met je mee zult dragen! Geniet ervan, en ik weet zeker dat de kinderen daar enorm veel van je kunnen leren!
    Liefs Babette

  • 05 Mei 2015 - 20:23

    Loretta:

    Doe mijn zo'n kindje in zo'n schattig uniformpje

    kusjes

  • 08 Mei 2015 - 19:20

    Tante Piny En Ome Henk:

    Lieza,
    wat schrijf je leuk, we genieten ervan! Wie had kunnen denken, dat jij je
    eerste vrije dag in zo'n lange tijd zou doorbrengen in Z.Afrika. En dan met
    zulke lieve leerlingen! Blijf je best doen en liefs van ons!







Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieza

Actief sinds 13 Jan. 2011
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 18552

Voorgaande reizen:

27 April 2015 - 25 Juli 2015

Experience abroad

30 Januari 2011 - 25 Maart 2011

buitenlandse stage

Landen bezocht: