Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lieza Hees - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lieza Hees - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Door: Lieza

Blijf op de hoogte en volg Lieza

26 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Een speciale dag voor Grade 1 brak aan. Schoolreis! Een gezellige dag, maar ik ben toch altijd weer blij als ik met alle leerlingen terug op school ben. En hoeveel mazzel heb ik als ik mee mag op schoolreis in Kaapstad.. Super lucky al zeg ik het zelf! Met rugtassen vol lekkere dingen vertrokken we met onze eigen schoolbus naar Granger Bay. Hier bevindt zich ‘The Waterclub’, een klein bedrijfje aan de haven.

Samen met mijn klas kregen wij een rondleiding door de kleine haven. Zelf was ik meer onder de indruk van de gigantische appartementen die daar mooi stonden te zijn aan de waterkant. Wakker worden met uitzicht op het water, zo nu en dan een zeehondje dat naar je zwaait. Wie wil dat nu niet?
Zo nu en dan werd ik weer even bij de les geroepen. De leerlingen mochten namelijk in een echte reddingsboot die bijvoorbeeld aan een cruiseschip hangt. Reuze interessant, bang dat ze niet meer konden ademen omdat de boot helemaal dicht kon, hele grote ogen die duidelijk onder de indruk waren (sommigen wisten ook niet hoe snel ze uit de boot moesten komen).
Ook hebben we een stukje op het strand gewandeld. Er werd benoemd wat zorgde voor vervuiling en wat er in de zee hoort. Lucky as I was vond ik daar een bijzondere schelp. Aan de leerlingen werd verteld dat ze niets mee mochten nemen maar mijn schelp mocht wel in de tas. De leerlingen belde de politie al met hun ‘neptelefoon’, want als zij niets mee mogen nemen, mogen juffen dat ook niet! Tsja, kom daar maar eens onderuit..
Van het één in het andere kwamen we aan bij een groot zwembad. Ik was de uitverkorene en mocht aan het spannende touwtje trekken. Door aan het touwtje te trekken ontstond er een hele grote opblaasbare lifeboat. Alle leerlingen mochten in de lifeboat, inclusief ik! Weer geluk!

Moe en voldaan vertrokken we uiteindelijk weer naar school, en stond er weer een gezellig weekend op mij te wachten. Zo zijn we vrijdagavond naar Houtbay gereden om daar rond te lopen op een heel gezellig marktje. Eigenlijk was het een soort mini Markthal maar dan ook met kleding, sieraden, schilderijen, souvenirshops etc., etc., etc.
Ook zijn we dat weekend naar de Old Biscuit Mill geweest. Dit is eigenlijk ongeveer hetzelfde, maar daar gaat het voornamelijk om de eettentjes. Verrassend genoeg begon het zonnetje ook nog te schijnen dus hebben we daar even heerlijk gezeten en naar een bandje geluisterd. We eindigde die dag op het strand, kijken naar de zonsondergang verveelt nooit.

Zondag werd een culturele dag. Samen met mijn huisgenoot namen we de boot vanaf V&A Waterfront naar Robbeneiland. Pittig stukje varen al zeg ik het zelf, het schommelde behoorlijk. De zeehonden en een uitzicht waar je u tegen zegt maakten een hoop goed.
Aangekomen op Robbeneiland kregen we een rondleiding in een bus. Op dit eiland wonen nog zo’n 100 mensen, vooral ex gevangenen en mensen die hier vroeger werkten. Indrukwekkend om je dat te realiseren. Deze mensen hebben ‘in de echte wereld’ eigenlijk niets, waardoor ze op dit eiland blijven wonen. De kinderen die daar wonen gaan iedere dag met de boot naar een school in Kaapstad. De school in Robbeneiland is namelijk gesloten.

Tot slot werden we daar rondgeleid door een ex gevangene. Hij zong letterlijk zijn verhaal, waardoor het bijna grappig werd. Heel ongepast, maar het was moeilijk om het serieus te nemen. Het bleek dat deze man eigenlijk geen woord Engels sprak, waardoor hij zijn tekst volledig uit zijn hoofd had geleerd. Blijkbaar hielp het hem om het te onthouden als een liedje.. We hebben gezien hoeveel mensen er in 1 cel behoorde, gezien waar Nelson Mandela zijn tijd heeft doorgebracht en vooral het verschil tussen black and white werd heel duidelijk. De man vertelde dat hij in een shirt en korte broek rondliep, no matter what. The white people kregen in de winter een lange broek, sokken en schoenen, een shirt en een jas terwijl de black people nog steeds op blote voeten liepen. Onbegrijpelijk als je het mij vraagt.

Om het weekend af te sluiten zijn we vervolgens naar Camps Bay gegaan. Dit is een vrij toeristisch plekje, met een super mooi strand. De zonsondergang weer bekeken, lekker gegeten, ready for a new week with my little monkeys!

Deze week stond in het teken van vol, halfvol en leeg in het Afrikaans. Ik heb een lesje gegeven met behulp van water. We hebben verschillende inhouden gemeten en we hebben de Afrikaanse woorden geleerd.
Ook heb ik een filmpje opgenomen voor mijn klas in Nederland. De klas op de Helen Parkhurst heeft via een filmpje aan de Afrikaanse leerlingen verteld wie ze waren en waar ze van hielden. Het viel erg in de smaak en ze vonden de Nederlandse namen erg moeilijk. Om de namen te oefenen heb ik iedere leerling een kaartje gegeven met daarop een Nederlandse naam. Daarnaast hebben zij een tekening gemaakt met iets wat zij lekker vonden. De leerlingen hebben zich allemaal voorgesteld, hallo gezegd tegen één van de Nederlandse kinderen en hen verteld wat zij lekker vonden.

Naast mijn eigen lesjes help ik de leerkracht met van alles, pluis ik uit hoe het onderwijs hier in zijn werk gaat en zie iedere dag weer nieuwe dingen. Het onderwijs van hier lijkt verrassend veel op het onderwijs in Nederland. De richtlijnen, weekplanningen, alleen de manier van werken verschilt. Best bijzonder dat het zo vergelijkbaar is met een land aan de andere kant van de wereld!

Door hoestende, snotterende leerlingen die maar een beetje in de ronde ‘blaffen’ werd ik aan het eind van de week getackeld. Eerlijk gezegd wilde ik dit de kans niet geven dus ben ik dit weekend wel gewoon op pad geweest. Een dagje Longstreet met winkeltjes kijken en ’s avonds toch beland in bed. Na een goede nacht zijn we zondag naar Blouberg vertrokken. Het was super mistig waardoor je de tafelberg niet eens kon zien. Het was zelfs zo erg dat het moeilijk was om de zee te zien wanneer je er ongeveer naast liep.
Uiteindelijk kwam alles toch tevoorschijn en hebben we gegeten bij ons huisie (hoe leuk!). We eindigden het weekend in het filmhuis van Kaapstad. Heel leuk om ook dat eens te zien! Popcorn waar je zelf je favoriete smaak over kan doen (cheese onion, pizza smaak, yuk!), een ieniemienie zaaltje, 3 euro (!!) voor een filmkaartje en een kostuumdrama zorgden voor een vermakelijke avond.

Liefs, Lieza

  • 26 Mei 2015 - 17:01

    Marleen:

    Superleuk weer om te lezen Lieza! Wat maak je toch een hoop mee daar! En wat gaat de tijd inderdaad snel! Lekker blijven genieten! Dikke kus!!!!

  • 26 Mei 2015 - 18:49

    Opa Jan:

    Jij maakt allemaal van die leuke dingen mee en laat ons er van meegenieten.
    De eerste maand zit erop,nog twee te gaan.Geniet en laat ons meegenieten door jouw geweldige verslagen.
    Hou je haaks.

  • 26 Mei 2015 - 19:07

    Rietje Van Oirschot.:

    Weer een geweldig leuk verslag Lieza! Je hoeft je daar niet te vervelen.

    Groetjes,oma Rietje.

  • 26 Mei 2015 - 20:18

    Sygrid:

    Hoi Lieza,
    Erg leuk om je verslagen te lezen! Wat heb je al een hoop gezien!
    Heel veel plezier nog en we kijken alweer uit naar je nieuwe reisverslag!
    Groeten, Theo en Sygrid

  • 26 Mei 2015 - 21:35

    Marlies De Graaf:

    met veel plezier je verslag gelezen. Wat een ervaringen! Geweldig.
    Groetjes van ons, Cees en Marlies.

  • 26 Mei 2015 - 21:45

    Tantepiny En Ome Henk:

    Dag Lieza,
    Weer genoten van je verslag over je belevenissen! Wij zijn een weekje in Amerongen geweest...
    Niet te vergelijken met jouw reis! Opa en oma van Hees waren net nog even hier en we
    hebben weer bijgepraat hoor! groetjes van ons.

  • 28 Mei 2015 - 22:11

    Opa En Oma Broer.:

    Dag Lieza.

    Wat Fijn dat je zoveel ziet en meemaakt.
    Geniet ervan.
    Tot het volgehde verslag, we kijken ernaaruitGroetjes van ons.

  • 14 Juni 2015 - 16:22

    Tineke Den Haak:

    Wat een leuke verslagen allemaal, geweldig wat je daar beleeft en ziet. De excursie op Robbeneiland vond ik zo'n geweldige ervaring, Mandela vind ik zo'n geweldige man! Je hebt een fantastische tijd daar!Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieza

Actief sinds 13 Jan. 2011
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 18548

Voorgaande reizen:

27 April 2015 - 25 Juli 2015

Experience abroad

30 Januari 2011 - 25 Maart 2011

buitenlandse stage

Landen bezocht: