(Life) changes - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lieza Hees - WaarBenJij.nu (Life) changes - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lieza Hees - WaarBenJij.nu

(Life) changes

Door: Lieza

Blijf op de hoogte en volg Lieza

09 Juni 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Load shedding, ik begon het bijna te missen. Het onverwachtse, het perfecte moment om een verslagje te typen of het verplicht naar bed moeten om 10 uur omdat je moe wordt van in het donker zitten, ik kon er wel aan wennen. Soms ook niet, als je net trek hebt in een theetje, net wilde gaan koken of wanneer je gewoon wil plassen met het licht aan.
Welcome in Africa.

Goed. Waar was ik gebleven? De tijd vliegt nog steeds en in de tussentijd is er hier een hoop veranderd. Muriel is helaas weer naar Nederland, waardoor we een nieuwe huisgenoot mochten verwelkomen. Een Saoedi Arabier, 26 jaar en hij kan geen woord Engels. Hij probeert het, wij proberen het, maar het maakt het knap lastig.. Vooral als het op religies aankomt en er verschillende meningen over zijn. Niet echt een goede start voor deze knul, maar we geven hem nog een kans in ons Hollandhouse. Geintje, we doen heel aardig en proberen hem best te helpen.

Op stage gaat het allemaal zijn gangetje. Het viel mij op dat de leerlingen vaak ’s ochtends de klas in komen zonder te hebben ontbeten. Zodra de leerkracht begint met de dag, zitten er minimaal 2 leerlingen bij de kapstokken hun boterhammen op te eten (daarbij stiekem nog wat kaaskoekjes o.i.d..). En jeetje, wat een liedje van Sesamstraat al wel niet kan doen. Met trots komen de leerlingen de volgende dag vertellen wat ze ontbeten hadden. En het waren zelfs gezonde dingen! Na het filmpje van Sesamstraat hebben we er namelijk ook nog een lesje over de schijf van vijf achteraan geplakt. De leerlingen hebben hun eigen schijf van vijf gemaakt met behulp van tijdschriften en wisten aan het eind van de les goed te benoemen wat unhealthy en healthy was.

De leerlingen eten hier ongezond. Ik verbaas me iedere dag weer over wat ze naar binnen schuiven tijdens de lunch. Van chickenburgers van de Mac Donalds of KFC, tot aan stukken pizza of calamari. Kaaskoekjes worden hier als gezond gezien en chips mogen ze, tot grote teleurstelling van de leerlingen, alleen op vrijdag meenemen.
Nog zoiets, Cake Sale. Iedere vrijdag is er een andere klas aan de beurt voor Cake Sale. De leerlingen nemen lekkere (ongezonde) dingen mee als bijvoorbeeld cupcakes, donuts, hotdogs en snoepjes. De rest van de school koopt wat hij of zij lekker vindt en het verdiende geld is voor de klas. Naast deze zoete versnapering krijgen de leerlingen ook nog iets van school. Vorige week was het mierzoete frisdrank. Conclusie: Stuiterende kinderen.
Een lesje over gezond eten was/is dus geen overbodige luxe..

Ondertussen zijn er ook al weer 2 weekenden voorbijgevlogen. Een wijntour met de wereldberoemde hop on hop off bus door Groot Constantia was zeker de moeite waard. Het werd voor mij tijdens deze tour pas duidelijk wat een schade de bosbranden eigenlijk hebben aangericht.. In de bergen is helaas veel verwoest..
Fijne wijntjes, open haard, kaas, gezelligheid, topdag.
Afgelopen weekend is een iets wat spectaculairder verhaal. Vrijdag heb ik voor het eerst van mijn leven aan de linkerkant van de weg gereden. Op een paar kleine foutjes na heb ik Pauline en mijzelf veilig op plaats van bestemming gebracht. Ons favoriete plekje op vrijdagavond, Houtbay market.
Op zaterdag zijn we vroeg vertrokken naar Simon's Town. Hier hebben we gekajakt naast pinguïns. Hoe cool is dat! Het was perfect weer en we waren er nog goed in ook! Bijzonder om het land is vanaf een andere kant te zien. 20 meter diep water onder mij vond ik een iets minder prettig idee, maar de spelende zeehondjes en pinguïns maakten een hoop goed.
Vervolgens zijn we doorgereden naar Cape Point, het zuidelijkste puntje van Zuid Afrika. Naast het meest toeristische plekje waren er ook een paar stops waar we niemand zagen. Even alleen op de wereld, uitkijkend over de mooie blauwe zee, zo voelde het.
We zijn verschillende zijweggetjes ingereden en ieder zijweggetje leidde tot iets totaal anders. Strand, uitzicht, of dieren.. Struisvogels en bavianen. Ik stopte de auto om wat leuke foto’s te schieten van deze waggelende bavianen. Een van deze bavianen kwam steeds dichterbij, waardoor deze held op sokken snel de auto in kroop. Achteraf niet echt een slim plan want hij ging op zijn gemakje naast de auto zitten. Het was alsof hij wilde zeggen: “Maak maar vast wat foto’s van me, je zal mij je leven lang herinneren”.
En jawel, dat is zo. Ik dacht dat hij opstond om verder te lopen, maar in plaats daarvan sprong hij bovenop de motorkap. BAM. Face to face met een baviaan, wie wil dat nou niet?! Hij keek me aan, keek de auto in op zoek naar iets lekkers en sprong er GELUKKIG weer vanaf. Mijn hart in mijn keel, Pauline buikpijn van het lachen, ik ben weer een ervaring rijker.

Ennuh, nou en of dat ik me deze baviaan mijn leven lang nog ga herinneren..

Liefs, deze held op sokken.

  • 09 Juni 2015 - 18:59

    Ageet:

    Zo leuk om elke keer weer je verslag te lezen. Je schrijft zo leuk!! Veel plezier nog ..

  • 09 Juni 2015 - 21:03

    Ynke:

    Ik moest even weer wat bij lezen want had er wat gemist maar wat super gaaf klinkt het allemaal.
    Echt een avontuur! Nog veel plezier de komende tijd.

  • 10 Juni 2015 - 10:49

    Simon Bakker:

    Mooi verslag Lieza. Wat een belevenis om zo je stage te kunnen doen! Geniet ervan en berg de ervaringen goed op. Ze zijn goud waard!!
    Groet, ook van Elly

  • 13 Juni 2015 - 14:38

    Oma Rietje.:

    lieve Lieza,

    Weer een geweldig verslag.Je maakt heel wat mee.En nu de stage erop zit, wensen wij je nog een hele leuke vakantie.

  • 13 Juni 2015 - 22:27

    Tante Piny:

    Hoi Lieza,
    Stage voltooid! Je hebt ze daar nog wel wat van Holland verteld en bijgebracht!
    Super tijd heb je daar; geniet nog maar even en dan zien we je toch wel weer
    graag terug om je verhalen en foto's te bewonderen!

  • 14 Juni 2015 - 16:34

    Chris En Tineke:

    Die pinguïns zijn zo leuk he? En zo veel! Wij hebben daar alleen maar rond gelopen. De wandeling naar Cape Point vonden wij ook zo mooi toen. Leuk om jouw verslagen er over te lezen, brengt herinneringen boven! Benieuwd naar je volgende ervaringen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieza

Actief sinds 13 Jan. 2011
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 18549

Voorgaande reizen:

27 April 2015 - 25 Juli 2015

Experience abroad

30 Januari 2011 - 25 Maart 2011

buitenlandse stage

Landen bezocht: