Drop en streupwafels - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lieza Hees - WaarBenJij.nu Drop en streupwafels - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lieza Hees - WaarBenJij.nu

Drop en streupwafels

Door: Lieza

Blijf op de hoogte en volg Lieza

13 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Engels, Zuid Afrikaans, Nederlands, op dit moment ben ik van alle markten thuis. Op school wordt Engels gesproken maar ook krijgen de leerlingen zo nu en dan een lesje Afrikaans. Mij werd gevraagd of ik de Afrikaanse les wilde geven. Uitdaging, want ook al lijkt het onwijs op het Nederlands, het is toch nét ietsje anders. Een Kameelperd voor giraffe en een vark voor varken, ook mijn Afrikaans is tijdens deze les bijgeschaafd.
Daarnaast heb ik mijn leerlingen kennis laten maken met Nederland. Ik heb typisch Nederlandse dingen laten zien als molens, weilanden en tulpen, maar ook het proeven van drop en stroopwafels hoorde hierbij. Ongeveer 3 van de 21 leerlingen heeft het dropje met moeite doorgeslikt, de anderen zochten direct hun weg naar de prullenbak. Door de stroopwafels krijgt Nederland waarschijnlijk 21 Zuid Afrikaanse families op bezoek. “Teacher Lieza, I will ask my mommy if I can come to Holland! I LOOOOOVE THESE STREUPWAFELS!”

Naast deze leuke lessen vergt zo’n dag behoorlijk wat energie. Het bewust nadenken over wat ik moet zeggen zorgt voor de nodige frustratie. Ik merk aan mezelf dat ik de leerlingen niet op de manier kan aanspreken die ik zou willen. Ik leer iedere dag nieuwe woorden, de leerlingen helpen en verbeteren, maar dan nog zou ik zo graag meer willen doen en zeggen. Ik sta dus te springen om van alles te doen, maar de taal is voor mij (nu nog) de belemmerende factor. Ik realiseer me dus maar al te goed dat leerlingen met een andere moedertaal ontzettend hard moeten werken. Het heeft tijd en energie nodig, maar dit gaat naar mijn idee nog veel te langzaam.

Buiten de klas gebeurd er op deze school ook van alles. De leerlingen moesten een bepaald geldbedrag inzamelen en wanneer ze dat zouden overtreffen zou de directrice in pyjama het zwembad in springen. Ik verbaasde mij hier eigenlijk nogal over. Het gezag wat deze directrice heeft is als het gezag voor de koning in Nederland. Alle leerlingen zijn tegenover haar ontzettend beleefd en ik sta ervan versteld hoe de leerlingen tegen haar opkijken. Dat ze in pyjama in het zwembad springt was dus shocking voor iedereen.
Ook was er afgelopen vrijdag een Freaky Friday cake sale. De hogere groepen stonden aan een lange tafel en verkochten lekkernijen. De rest van de school kocht dit van hen en hierdoor werd 2000 rand opgehaald. Dit geld zal worden besteed aan materialen e.d..

Tijdens het weekend probeer ik zoveel mogelijk dingen van mijn wishlist af te strepen en voeg ik stiekem nieuwe toe die ik tegelijkertijd weer af streep. Zo ben ik afgelopen weekend weer naar Muizenberg geweest om te surfen. Dit keer een iets minder groot succes maar dit mocht de pret niet drukken. Ik ontmoet steeds meer nieuwe mensen en dit maakt alles nóg 10 keer leuker. Ook zijn we naar een heel leuk dorpje gereden genaamd Kalkbay. Een lange straat met verschillende winkeltjes en heerlijk om daar even rond te snuffelen.
Ik probeer het uit eten gaan te beperken tot het weekend, Voor een goede maaltijd betaal je hier rond de 10 euro en alles is hier zoooooooo lekker. Thuis kook ik op een campingfornuisje dus ik kijk er de hele week naar uit om weer iets fatsoenlijks op mijn bord te krijgen. Zaterdag een fijne burger en een zoete cocktail op het dakterras van Tjing Tjing.

Zondag stond de Tafelberg in de agenda, dus om half 7 stond ik naast m’n bed. Het was de bedoeling dat ik met de bus naar het startpunt zou gaan, maar ik stapte natuurlijk bij een totaal verkeerde halte uit. Mooie wandeling langs Clifton beach en door Campsbay werd uiteindelijk gelukkig geen straf.
Uiteindelijk opgehaald en ready to go. We hebben een 2 uur en 10 minuten durende route afgelegd via Platteklip Gorge. Ik moet zeggen, het was afzien. Het was heet en stijl en dan schijnt dit nog de kortste en makkelijkste route te zijn. Dussssss blij dat ik dit gedaan heb, het was de moeite waard, maar de volgende keer sta ik niet te springen om mee te gaan… Miss sportive herself.

Gisterenavond zijn mijn huisgenoot en ik gaan eten bij onze huisbaas. Deze familie woont recht tegenover ons en had ons uitgenodigd voor het avondeten. Deze familie is afkomstig uit Congo dus er stond Congolees eten op tafel. Pap (een soort geknede rijst), kip, beef, rijst en salade vulde de tafel. Het was erg lekker en ook dit was weer een hele ervaring!

Wat ook nog wel leuk is om te vertellen is dat hier zo nu en dan de elektriciteit uitvalt. De load shedding wordt gedaan omdat ze hier niet altijd voldoende elektriciteit hebben om heel Kaapstad te kunnen verlichten e.d.. Meestal duurt dit ongeveer 2 uur en tijdens deze periode zitten verschillende wijken dus zonder stroom. Geen warm water, niet koken en geen licht. Geen stoplichten, geen pinautomaten en geen lekkere maaltijd in een restaurant. Gelukkig is het maar 2 uur, maar na 3 tot 4 keer in de week is het wel genoeg..

Al met al heb ik het hier reuze naar mijn zin en valt er nog genoeg te leren!

Liefs, Lieza

  • 13 Mei 2015 - 22:06

    Ans Prins:

    Lieve Lieza

    Ik geniet weer van je reisverslagen. Zo leuk om te lezen wat je doet op school en waar je tegenaan loopt. Ook voor mij leerzaam!
    Ga zo door alsjeblieft.

    XXX
    Ans

  • 13 Mei 2015 - 23:02

    Odette Spijkers:

    Hallo Lieze,

    Wat leuk om zo mee te lezen. Geniet ervan en vul je bucketlist maar lekker aan.

    Groetjes Odette

  • 14 Mei 2015 - 08:25

    Rietje Van Oirschot:

    Geweldig Lieza,wat een mooie tijd heb je daar,geniet ervan en blijf ons op de hoogte houden.

  • 14 Mei 2015 - 08:52

    Opa Jan:

    Lieza wat kan jij mooie verslagen schrijven .jij had misschien ipv drop pindakaas moeten meenemen.
    Lekker doorgaan zo en tot horens.

  • 14 Mei 2015 - 19:44

    Chris En Tineke:

    Lieza, wat leuk je verslagen te lezen. Wij vonden de muziek op straat ook zo geweldig daar! Al wat van meegekregen? l
    Lekker swingend! Je vergeet Robbeneiland toch niet? Zo indrukwekkend!
    Wachten vol spanning je volgende verslag af! Fijne tijd verder! Groetjes, Chris en Tineke

  • 15 Mei 2015 - 10:40

    Oma Broer:

    Lieza wat leuk allemaal, we kijken naar je verslagen uit en genieten ervan.

    Ga zo door en geniet ervan Doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieza

Actief sinds 13 Jan. 2011
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 18537

Voorgaande reizen:

27 April 2015 - 25 Juli 2015

Experience abroad

30 Januari 2011 - 25 Maart 2011

buitenlandse stage

Landen bezocht: